تاریخ انتشار: 23 فروردین 1393 - 10:29:35
کد خبر: 125786

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب پنجاه و یکم؛

روایت زندگی زنانی که بدقولی های همسران شان را به عشق خوش قولی به امام(ره) تحمل کردند

روایت زندگی زنانی که بدقولی های همسران شان را به عشق خوش قولی به امام(ره) تحمل کردند

روزهای پر فراز و نشیب زندگی با حضور کم رنگ مرد می گذرد. و به جایی می رسد که زن؛ از بیست و چهار سالگی به همراه پنج فرزند باید بار زندگی جنگ زده را در غیبت همیشگی همسرش بر روی شانه های نحیف و دستان ظریفش تحمل کند و خم به ابرو نیاورد.

خبرنامه دانشجویان ایران: "کمی بعد با پنج تا بچه قد و نیم قد نشسته بودم سر خاکش. باورم نمی شد صمد آن زیر باشد؛ زیر یک خروار خاک. هر کاری کردم بگذارند کمی کنارش بنشینم، نگذاشتند. دستم را گرفتند و سوار ماشین کردند. وقتی برگشتیم، خانه پر از مهمان بود. دوستانش می آمدند. از خاطراتشان با صمد می گفتند. هیچ کس را نمی دیدم. هیچ صدایی نمی شنیدم. باورم نمی شد صمد من آن کسی باشد که آنها می گفتند. دلم می خواست زودتر همه بروند. خانه خالی شود. من بمانم و بچه ها. مهدی را بغل کنم. زهرا را ببوسم. موهای خدیجه را ببافم. معصومه را روی پاهایم بنشانم. در گوش سمیه لالایی بخوانم. بچه هایم را بو کنم. آنها بوی صمد را می دادند. هر کدام شان نشانی از صمد توی صورتشان داشتند. همه رفتند. تنها شدم. تنها ماندم. تنها ماندیم. مهدی سه ساله مرد خانه ما شد."

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ "دختر شینا" روایت زندگی دختر روستایی ساده ای است که پدر و مادرش به خاطر محیط مختلط آموزشی سالهای دهه چهل اجازه تحصیل در مدرسه را نمی دهند و دخترک عزیز کرده ی خانه که تمام دختران روستا آرزو دارند جای او باشند، بی سواد اما با ایمان می ماند. دختر ناز پرورده ای که قرار نبود به این زودی ها ازدواج کند، در چهارده سالگی به عقد پسری در می آید که در ابتدا راضی به ازدواج با او نیست اما بعدها عاشق همسرش می شود. همسری که در سال های اول انقلاب دلداده امام شده و عهد کرده سرباز او باشد و درگیر فعالیت در سپاه است و با شروع جنگ، اغلب اوقات در جبهه ها حضور دارد.

زندگی آنها متفاوت از بقیه است. در طول هشت سال زندگی یک دل سیر همدیگر را نمی بینند. هیچ وقت مثل زن و شوهرهای دیگر پیش هم نبودند. عاشق هم هستند؛ اما همیشه دور از هم. با همه ی اینها؛ زن وقتی از همسرش صحبت می کند تازه یادش می آید که چقدر دلش برای حاجی تنگ شده است.

روزهای پر فراز و نشیب زندگی با حضور کم رنگ مرد می گذرد. و به جایی می رسد که زن؛ از بیست و چهار سالگی به همراه پنج فرزند باید بار زندگی جنگ زده را در غیبت همیشگی همسرش بر روی شانه های نحیف و دستان ظریفش تحمل کند و خم به ابرو نیاورد.

"دختر شینا" روایت زندگی یکی از هزاران زن صبوری است که می دانستند ایثار آنها شوهرداری و جهادشان بچه داری است. زنانی که سنگر خانواده و خانه را با تحمل سختی و رنج حاصل از فراق حفظ کردند تا مردان شان با خیال آسوده دفاع کنند. زنانی که بدقولی های همسران شان را در نبودن ها و نیامدن ها و نماندن ها را در روزهای حساس زندگی شان به عشق خوش قولی شوهران شان به امام (ره) تحمل کردند.  زنانی که گاهی گلایه می کنند از وضعیت زندگی شان اما مانع رشد نیستند. زنانی که هشت سال جنگ را با لحظات سخت و پر اضطراب و به خاک سپردن عزیزانشان با دست خود و سال های بعد از جنگ را با تاثیرات آن بر محیط خانواده های مذهبی و انقلابی، استوار و با ایمان سپری کردند و به زندگی ادامه دادند.

"دختر شینا" روایت زندگی کوتاه اما عاشقانه ی «قدم خیر کنعان محمدی» و سردار «حاج ستار (صمد) ابراهیمی هژیر» فرمانده گردان 155 لشکر انصارالحسین (ع) و از شهدای برجسته استان همدان است که در شلمچه و عملیات کربلای پنج به شهادت رسید. این کتاب، مجموعه مصاحبه های «بهناز ضرابی زاده» با همسر شهید در سال هشتاد و هشت است. از ویژگی های کتاب می توان به این نکته اشاره کرد که بر خلاف سایر کتب خاطرات، تلاش شده کمتر به خصوصیات ممتاز روحی و معنوی شهید اشاره شود و به جای آن به فضای زندگی خانواده شهدا و سختی هایی که در نبود سرپرست بوجود آمده بپردازد. ویژگی مثبت دیگر کتاب، پرداختن به نقش مهم همسران شهدا است.


مقام معظم رهبری نیز تقریظی بر این کتاب نوشته اند: «رحمت خدا بر شهید عزیز و بر همسر فداکار و بلند همت او.»

هشت سال زندگی این زوج در نوزده فصل آماده شده و در انتهای کتاب نیز عکس هایی از خانواده ی آنها قرار دارد.

"دختر شینا" روایت بانویی است که به وصیت همسرش که از او خواسته بعد از شهادت وی زینب وار به زندگی ادامه دهد؛ عمل می کند و یاد شهید را با این باور که همیشه زنده است، پشتوانه روزهای پیش رو قرار می دهد.

"صمد بود؛ هر لحظه، هر دقیقه. می دیدمش. بویش را حس می کردم. گاهی می آمد نزدیک نزدیک. در گوشم می گفت: «قدم! زود باش. بچه ها را زودتر بزرگ کن. سر و سامان بده. باید زودتر از اینجا برویم. فقط منتظر تو هستم. به جان خودت قدم، این بار تنهایی به بهشت هم نمی روم. زود باش. خیلی وقت است اینجا نشسته ام. منتظر تو ام. دستت را به من بده. بیا جلوتر. تنهایی دیگر بس است. بقیه راه را باید باهم برویم...»"

دفتر ادبیات و هنر مقاومت انتشارات سوره مهر، ناشر این کتاب 264 صفحه ای با قیمت 8200 تومان است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در سفر رافائل گروسی به تهران موارد
انتقاد یک امام جمعه از مشروب‌خوری برخی پزشکان ایرانی
فوت دردناک نخبه کنکوری به همراه پدرش +جزِئیات
زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند
بارش‌های باورنکردنی باران در یک استان غربی
شیعه جعفری
مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز تولید مشروبات الکلی در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top